torsdag 5. februar 2009

Leire oppgave

Før jul fikk vi en oppgave med leire. Vi skulle lage en krukke fra gresk antikk.

Jeg valgte å lage en gresk amfora.



Jeg begynte med å tegne en skisse av vasen jeg skulle lage i den størrelsen den skulle være. Så måtte jeg lage en mal og da tegnet jeg halve skissen på et tykkere ark og klipte ut formen.

Så begynte jeg med å rulle en pølse og rullet den sammen som et sneglehus. Så rullet jeg flere pølser og la de lag på lag oppå hverandre. Jeg holdt malen inntil etter hver gang jeg la på en pølse og målte hvordan leira skulle ligge. Og etter hver gang jeg la på en pølse glattet jeg ut både utenpå og innenfor vasen.
Når jeg var ferdig med å lage hele formen på vasen begynte jeg å rette ut flaten med en rett plankebit. Så glattet jeg ut hele overflaten så det så pent ut. Når jeg var ferdig med det lagde jeg hanker på hver side av vasen. Så var vasen klar til å tørkes så da pakket jeg den inn i plast og lagde 3 hull på størrelse med en finger så den skulle tørke langsomt så den ikke sprakk.



Når jeg skulle legge glasur på, helte jeg bare over vasen med en kopp til den var helt dekket. Så skulle den brennes.

Jeg ble fornøyd med resulatet. Hadde aldri trodd jeg kunne lagd noe sånt. Det var ikke så vanskelig heller egentlig.



Bilder: Tatt av meg! Og google

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar